Němčina mne na mé životní cestě doprovází posledních 13 let denodenně. Žiji se svým mužem a naším synem v německém Norimberku. Učím na učilišti v nedalekém Neumarkt němčinu a základy společenských věd a zároveň se věnuji výuce němčiny online.

Systém, aktivita, zábava a praktičnost – 4 pilíře mých hodin němčiny

Stavebním kamenem mých online setkávání nad němčinou je společně sestavený učební systém, který vychází z cíle a jedinečných předpokladů, času a zájmů každého mého studenta. Právě díky němu jsou moji studenti ve velmi intenzivním kontaktu s němčinou nejen při našem online setkávání, ale prakticky denně. 

Nejdůležitější pro mne je, aby moji studenti čas trávený němčinou měli rádi, aby se na něj těšili, aby se stal nedílnou součástí jejich dní. Doslova miluju vidět, jak se díky intenzivnímu času s němčinou jejich schopnosti nejen rozumět, ale především mluvit, postupně zlepšují a jak jejich jazykové sebevědomí stoupá. 

Jsou to však teprve 4 roky co vím, co naše paměť k učení potřebuje

Nyní už vím, jak to udělat, aby pro sebe objevili kouzlo němčiny a doslova mi takto rozkvétali před očima. Dnes už jim dokážu připravit a ukázat ucelený, zábavný a smysluplný způsob učení. Vím, jak učení našemu mozku prezentovat, aby se mu chtělo se to naučit, vím jak správně opakovat a znám učební metody a nástroje, díky kterým se moji studenti německy učí opravdu rádi a s lehkostí. A co víc, již v poměrně krátké době sklízí první jazykové úspěchy.

Musím se vám však přiznat, že ačkoliv jsem němčinu vždy učila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, až do roku 2015 jsem více méně netušila nic moc o tom, jak to udělat, abychom si to učené i trvale zapamatovali.
Neumíte si představit, jak často jsem ve svých hodinách němčiny vyslovila onu nám všem známou větu: „Naučte se to!“.

„Naučte se to do zítra, do pondělí, k testu!“

A stejně jako 99% učitelů jsem se ani já nezabývala tím, zda moji studenti vůbec vědí jak. A co hůř, ani já sama nevěděla, jak se vlastně učit. Nebyla jsem svým studentům tím nejlepším příkladem. Dvě ze tří státnic jsem dělala na úplně poslední pokus, vystresovaná, v hlavě chaos, v očích strach. Vysokou školu jsem nakonec dodělala velmi těžkopádně, právě proto, že jsem měla nulovou znalost toho, jak se to „nauč se to“ prakticky dělá.

Ale tehdy jsem chybu přisuzovala své špatné paměti a chybějícímu talentu a vůbec mi nedocházelo, že na vině není ani jedno ani druhé, ale pouze a jedině můj kontraproduktivní způsob učení.

Nicméně přesvědčená o tom, že moje nadšení pro němčinu, kladný postoj k lidem a „tři-čtyři“ metody stačí k tomu, abych jim němčinu nějak „nalila“ do hlavy, učila jsem o sto šest. Moc mne to bavilo a o sobě jako té nejlepší učitelce němčiny pod sluncem (nebo tehdy alespoň v Praze) jsem ani na moment nezapochybovala.

Můj žák mi však nečekaně udělal velmi tlustou čáru přes rozpočet

Takhle to běželo až do té chvíle, než mi jeden můj africký žák na odborném učilišti v Neumarkt položil otázku, na kterou jsem absolutně neznala odpověď.: „A jak se to mám naučit? “ (Svou otázku myslel smrtelně vážně, neboť ze své rodné země měl o učení ještě menší potuchy než tehdy já sama) .

Bylo vymalováno. Já jsem učitelka a nevím, jak se smysluplně učit. Po 9 letech v této roli. V mých očích naprostý skandál. Tuším, že moje odpověď šla tehdy tímto směrem: „No prostě si to budeš opakovat tak dlouho, dokud si to nezapamatuješ. “. Stydím se, jen si na to vzpomenu. Nicméně zpětně jsem Mustafovi moc vděčná, že mi umožnil zažít takovouto osobní blamáž.

Teď už vím, jak to udělat, abyste se německy naučili s mnohem větší lehkostí

Díky němu jsem se totiž do tématu „jak se učit“ pustila po hlavě, studovala, zkoušela, nechala si radit a nakonec se dokonce stala certifikovaným učebním koučem. Změnila jsem přístup k učení a ke své učitelské roli, učební styl, metody a tím se znatelně zlepšily i pokroky mých studentů. Troufám si říci, že si jejich většina dnes libuje v tom, že jsou naše hodiny a čas mezi nimi velmi prakticky orientované a rozmanité, vládne aktivní a motivující atmosféra, a díky tomu stoupá jejich sebejistota a chuť se němčinu učit dál a dál. 

A co všechny mé dřívější kotrmelce a neznalosti přinesou vám?

Bude mi velkým potěšením pomoci vám naučit se německy mnohem, mnohem snadněji, příjemněji a přirozeněji než jsem to kdysi dělala já a než jsem to ještě před několika lety učila ostatní.
Ráda se stanu vaší osobní online průvodkyní na cestě za vaším cílem v němčině. Těším se na naše inspirativní a zábavná setkávání, na vaši radost z pokroků, úspěchy i kotrmelce, nadšení z nových jazykových dovedností a i na vaše rostoucí sebevědomí v německé komunikaci.

 

A proč?


Protože dnes již s jistotou vím, že když vy budete mít před očima jasný důvod, proč se německy chcete naučit, tak já vás dokážu vybavit potřebným know-how a podpořit vás tak, abyste ke svému cíli dokázali dojít. A to dokonce i z klidu a pohodlí vašeho domova. S lehkostí, radostí a sebedůvěrou.